Praktijk Heart vs. Brain - Coaching                            
 


Angststoornissen en Symptomen 


Wat als angst en paniek je leven beheersen?

Bijna 20% van de Nederlanders krijgt in het leven een angststoornis. Vrouwen krijgen vaker een angststoornis dan mannen. Het gaat om serieuze klachten, die je kwaliteit van leven ernstig kunnen aantasten.


Er zijn diverse factoren die meespelen in het ontwikkelen van een angststoornis:

  1. Biologische factoren zoals erfelijkheid
  2. Omgevingsfactoren als eenzaamheid en/of weinig sociale steun
  3. Levensgebeurtenissen, zowel positief als negatief, zoals geboorte, dood, scheiding, verhuizing of promotie. Zelfvertrouwen en veiligheid kunnen hierdoor onder druk komen te staan. Persoonlijke eigenschappen als slecht voor jezelf opkomen, moeilijk gevoelens kunnen uiten, geneigd zijn probleemsituaties en conflicten te vermijden.


Kenmerken angststoornis

 


  • Duizeligheid 
  • Bezorgdheid 
  • Bange voorgevoelens 
  • Slaapproblemen 
  • Concentratieproblemen 
  • Hartkloppingen 
  • Zweten
  • Benauwdheid 
  • Nervositeit 
  • Ongeduld 


Angststoornissen




Agorafobie: Plein- of straatvrees is een angst die ontstaat wanneer je op openbare plekken komt, zoals pleinen, supermarkten of het openbaar vervoer. Het vermijden van deze plekken kan zulke ernstige vormen aannemen dat je het huis niet meer uit durft.



Sociale fobie: Als je sociale angst hebt, ben je erg onzeker en bang dat andere mensen je niet aardig of leuk genoeg vinden. Je bent bang om kritiek te krijgen, of om gepest of uitgelachen te worden. Sociale contacten en sociale bezigheden ga je daarom liever uit de weg.





Gegeneraliseerde angststoornis: Bij een piekerstoornis ben je constant overbezorgd, pieker je veel en voel je je altijd gespannen en zenuwachtig. 



Dwangstoornis: Je hebt last van dwanggedachten (obsessies), waardoor je bepaalde handelingen steeds blijft herhalen. Het niet kunnen uitvoeren van een dwangmatige handeling leidt vaak tot angst. Een bekend voorbeeld van een dwangstoornis is smetvrees.





Hypochondrie: Je bent constant bang dat jij een(ernstige) ziekte hebt. Allerlei "gewone" lichamelijke verschijnselen, zoals kramp, een steek of jeuk worden gezien als bevestiging dat er iets mis is met je. Hypochondrie wordt ook wel ziekteangst, ziektevrees of ziektefobie genoemd.

Dwanggedachten


Dwanggedachten zijn gedachten of beelden die je onrustig maken en die steeds weer terug komen. Het kan overal over gaan, maar meestal gaat het om een taboe, iets wat ‘ongepast’ is.

Het is begrijpelijk dat je schrikt van confronterende gedachten over geweld, seksualiteit of religie: ‘Denk ik dit echt? Wil ik dit?’ In werkelijkheid vliegen er bij vrijwel iedereen wel eens zulke griezelige gedachten door het hoofd. Meestal laat je die gedachten snel los, omdat ze helemaal niet bij jou passen. Maar soms kun je er zo van schrikken dat je die gedachten in de gaten blijft houden. Dwanggedachten gaan vaak gepaard met angst en of onrust. Door deze emotionele reactie wordt de dwanggedachte belangrijk voor je en blijf je er aan denken.

Soms verzin je manieren om je gedachten onder controle te houden en de angst en onrust te verminderen. Als je bijvoorbeeld denkt dat je misschien iemand hebt dood gereden, kun je steeds weer terugrijden om te kijken of er echt geen ongeluk is gebeurd. Of je blijft alle nieuwsberichten volgen om maar de geruststelling te krijgen dat het niet zo is. We spreken dan van dwanghandelingen.

Voor je het weet zit je gevangen in een cirkel waaruit je niet zomaar los komt. Doordat je je gedachten wilt onderdrukken, worden ze juist sterker. Tot het bijna onmogelijk wordt om er niet aan te denken. En vaak zijn het angstige gedachten: seksuele gedachten met betrekking tot kinderen of dieren, over het doodsteken van een geliefde, godslasterlijke gedachten, of over zelfmoord. Je durft het met niemand te bespreken. En toch kan juist dat een eerste stap zijn om je gedachten weer onder controle te krijgen.


Therapie


Middels cognitieve gedragstherapie en/of RET (rationeel emotieve therapie) kan ik je beter leren kijken naar je denkpatronen, vaak is het namelijk je eigen interpretatie die je angstig of neerslachtig maakt. Gedachten waarmee je niet geholpen wordt, die angst bij je oproepen en je slechter laten voelen gaan we omvormen naar positieve gedachten die je juist kunnen helpen. Door jezelf helpende denkpatronen aan te leren veranderen niet alleen je gedachten, maar ook de gevoelens die daarbij horen. Als je gedachten positief zijn, zijn de bijbehorende gevoelens dat immers ook.