Praktijk Heart vs. Brain - Coaching                            
 


Zelfbeeld, het filter waardoor je de wereld ziet

 


Het beeld wat je van jezelf hebt, is het filter waardoor je wereld aanschouwt. Soms komt het voor dat mensen een beeld van zichzelf aangenomen hebben dat niet blijkt te kloppen. De omgeving heeft er mede aan bijgedragen dat dit zelfbeeld ontstaan is. Jezelf kwijt zijn, jezelf verliezen, het zicht kwijt zijn op je eigen identiteit, en daardoor je identiteit verliezen.

Uit balans en met een negatief zelfbeeld vind je dat je niet voldoet aan allerlei normen. Je hebt schrik om fouten te maken, want dan voel je jezelf waardeloos. Misschien ben je daardoor heel perfectionistisch, of twijfelend en weinig ondernemend. Je durft geen risico’s te nemen, waardoor je jezelf beperkt en je zelfbeeld ook minder kan aanvullen met succeservaringen.

Met een laag zelfbeeld reageer je in conflictsituaties sneller onhandig, angstig of agressief. Of laat je alles over je heen gaan. Je loopt ook een groter risico om het mikpunt van pesters te worden.

Het ander uiterste is een overdreven positief zelfbeeld. Je overschat jezelf systematisch. De kans is groot dat je zelfvoldaan overkomt en niet genoeg je best doet. Hoewel schijn kan bedriegen. Sommige mensen gedragen zich in het openbaar heel zelfzeker, maar dat is een dekmantel voor een inwendig negatief zelfbeeld.


Coaching:

Middels cognitieve gedragstherapie en/of RET (rationeel emotieve therapie) kan ik je beter leren kijken naar je denkpatronen, vaak is het namelijk je eigen interpretatie die je zelfbeeld negatief heeft gekleurd. Gedachten waarmee je niet geholpen wordt, die negatieviteit bij je oproepen en je slechter laten voelen gaan we omvormen naar positieve gedachten die je juist kunnen helpen. Door jezelf helpende denkpatronen aan te leren veranderen niet alleen je gedachten, maar ook de gevoelens die daarbij horen. Als je gedachten positief zijn, zijn de bijbehorende gevoelens dat immers ook.